Beschermen tegen de zon

 
  • Draag beschermende kledij: hoofddeksel, T-shirt, zonnebril,...

  • Vermijd de zon tussen 12 en 15 uur.

  • Bescherm kinderen goed tegen de zon, zij zijn kwetsbaarder dan volwassenen! Laat hen speciale zonnekledij dragen.

  • Breng 20 minuten vóór je in de zon gaat een goede zonnecrème (tegen UV-B en UV-A) aan op alle blootgestelde lichaamsdelen. Gebruik volgens huidtype beschermingsfactoren.

  • Smeer je na het zwemmen terug in met zonnecrème.

  • Blijf jezelf beschermen ook al zie je bruin of heb je al zonnecrème gebruikt.

  • Vermijd langdurig zonnebaden. Doe je dat toch, smeer dan minstens iedere twee uur terug zonnecrème.

  • Zonnecrème beperkt de zonneschade, maar vermijdt ze nooit volledig. Misbruik dus de crème niet om langer te kunnen zonnebaden.

  • Drink steeds voldoende water, wacht daarvoor niet tot je dorst krijgt.

  • Luister naar je lichaam. Zoek de schaduw op als je huid prikt of als je je niet prettig voelt.

  • Opgepast voor oppervlakken die UV-stralen weerkaatsen zoals water, zand en sneeuw. De blootstelling aan straling vergroot hierdoor.

  • Kijk regelmatig je lichaam na op het voorkomen van pigmentvlekjes die veranderen. Bij twijfel contacteer je huisarts.

 

Uit ' Gezondheidsnieuws'

                                                                            Terug