Bloeddruk  - deel 2

Een op de vier Belgen heeft hoge bloeddruk

Naar schatting 2 miljoen Belgen lijden aan hypertensie of hoge bloeddruk. Dat is ongeveer een kwart van de Belgische volwassenen. Het merendeel van de slachtoffers beseft echter niet dat ze een hoge bloeddruk hebben. Dat maakte de Belgische Cardiologische Liga bekend ter gelegenheid van de Wereldhypertensiedag op 17 mei.

Die dag lanceert de organisatie een grote bewustmakingscampagne rond hypertensie. Wereldwijd lijden meer dan 1,5 miljard mensen aan hypertensie. Een hoge bloeddruk is jaarlijks verantwoordelijk voor een op de 8 sterfgevallen. Het gaat om 7 miljoen slachtoffers per jaar.

Van de Belgische werkende bevolking heeft 33 % van de mannen en 25% van de vrouwen een hoge bloeddruk. Elk jaar sterven ongeveer 15 000 Belgen aan de aandoening. Er wordt gevreesd dat het aantal patiënten nog zal stijgen. Volgens de verwachtingen krijgen 3 miljoen Belgen in 2025 te kampen met een te hoge bloeddruk.

Stille doder:

Het grootste probleem is dat bijna 60% van de hypertensielijders zich daar niet van bewust is, bijgevolg geen arts raadpleegt en dus ook niet behandeld wordt.’ Bij hypertensie ondervinden patiënten weinig of geen klachten, waardoor de ziekte niet altijd gecorreleerd

wordt met bloeddruk. Er zijn geen specifieke symptomen merkbaar. We spreken bijgevolg van een stille doder’, zegt arts Freddy Van de Casseye, algemeen directeur van de Belgische Cardiologische Liga. De campagneslogan spreekt dan ook voor zich:’U ziet het niet. U voelt het niet. Maar het is er wel. Hoge bloeddruk is ernstig. Laat het meten om het te weten.’

Drie op de tien volwassenen lijden aan de ziekte door het overdreven gebruik van zout.

Meer dan 6gr per dag is ongezond. Voorts zijn overgewicht, een zittend leven en gebrek

aan beweging factoren die het ontstaan van een hoge bloeddruk in de hand werken.

Uit “De Tijd” van 6 mei 2009                                                                             Binnengestuurd door André Vroonen