Gezondheid   - PIJNSTILLERS

Pijn is vervelend, we hebben er allemaal wel eens last van: hoofdpijn, buikpijn, spierpijn, het kan de dag behoorlijk vergallen.
Normaal gesproken is pijn een alarmsignaal. Als we geen pijn zouden voelen, zouden we veel vaker wonden oplopen. (bv. verbranden aan heet water)

Maar soms verliest dit alarmsignaal zijn functie en gaat het averechts werken.
Gewrichtsslijtage bv. leidt tot pijnlijke heupen en knieŽn. Somige mensen kunnen door de pijn amper meer lopen.

Door het stilzitten gaan de gewrichten sneller achteruit en verslechtert de algemene conditie. In zo'n geval is een pijnstiller niet alleen een symptoombestrijder maar een echt geneesmiddel, dat erger voorkomt.

Voor huis-, tuin-, en keukengebruik zijn acetylsalicylzuur (Aspirine) en paracetamol de populairste middelen. Beiden hebben een pijnstillend, koortsverlagend en ontstekingsremmend effect. Ze verschillen vooral wat betreft de bijwerkingen. Aspirine verdunt het bloed: deze bijwerking

blijkt voor patiŽnten met hart- en vaatziekten voordelen te hebben, terwijl het voor patiŽnten met een maagzweer juist reden is om het middel te mijden.

Daarnaast is sinds enkele jaren bekend dat aspirine bij kinderen in zeldzame gevallen een ernstige ziekte kan veroorzaken: het syndroom van Reye. Daarom adviseren de officiŽle instanties kinderen met griep of waterpokken geen acetylsalicylzuur te geven.

Paracetamol kan bij ongebreideld gebruik leverschade geven. Zowel acetylsalicylzuur als paracetamol zijn in vele vormen te koop: als tablety, als oplostablet, zetpil en als drankje.