Kies de juiste sportkous                                                                       


De tijd dat de keuze van sportkousen beperkt was tot een of twee soorten is lang voorbij. Met de kousen gaat het stilaan dezelfde weg op als met de sportschoenen. Er bestaan nu zelfs sportspecifieke sokken die, theoretisch althans, zo ontworpen zijn dat ze beter comfort en meer bescherming bieden naargelang de beoefende sport. Zo bestaan er lichtgewicht fietssokken waardoor men de fietspedaal beter zou voelen, terwijl joggingkousen extra bescherming hebben aan de hiel en de wreef. Qua materialen heeft men de keuze tussen natuurlijke vezels als wol, katoen of zijde, kunstvezels zoals acrylic of combinaties van beide. Uit een recent artikel in het toonaangevende Amerikaans tijdschrift "The Physician and Sportmedecine" kunnen we vogende raadgevingen destilleren.

  • Er bestaan geen wetenschappelijke argumenten dat sportspecifieke kousen nodig of nuttig zijn tenzij de sporter speciefieke voet- of huidproblemen heeft. Het volstaat kousen te kopen die goed passen bij de schoenen die men gebruikt. Te kleine kousen kunnen bv. ingegroeide nagels veroorzaken, te grote kousen kunnen blaren veroorzaken.

  • De gewone sportsokken van katoen ( of katoen gemengd met nylon) of wol zijn perfect geschikt voor de doorsnee sporter.

  • De nieuwe synthetische materialen die de laatste tijd op de markt komen ( zoals orlon, polypropylene en Coolmax), vormen een valabel alternatief voor katoen of wol. Vroeger werd steeds de voorkeur gegeven aan wol en katoen omdat de synthetische een aantal nadelen hadden, vooral dan het bevorderen van zweetvoeten. De nieuwere hebben die nadelen niet meer, integendeel zelfs, ze hebben een aantal voordelen op de natuurlijke vezels. In tegenstelling tot katoen absorberen ze bv. het vocht niet, maar laten het door zodat het kan verdampen. Bovendien zijn ze gemakkelijker in het gebruik ( ze zijn sterker, behouden beter hun vorm en drogen sneller dan de natuurlijke vezels.

  • De kousen moeten hoog genoeg zijn zoadat ze boven de rand van de schoenen uitkomen. Uiteraard moet ook rekening gehouden worden met dweersomstandigheden.

  • Twee paar sokken (bv. een zijden ondersok en een dikkere bovensok) zijn niet meer nodig bij de moderne sportschoenen. Om veiligheidsredenen kan het nuttig zijn om witte of felgekleurde sokken te dragen. Geen gaten of gestiopte kousen. Die kunnen blaren veroorzaken.

  • Wissel sokken dagelijks. Verander van sokken na elke training.

  • Gebruik bij het wassen nooit wasverzachter. Een wasverzachter houdt vocht vast en beperkt zo de buffercapaciteit van de vezels.

Zijn kousen wel nodig?

 Ja, om de volgende redenen:

  • - Ze vormen een barrière tussen de schoen en de huid en vangen op die manier een deel van de wrijving op. 
      Zonder  sokken zou de huid voortdurend langs de schoen schuren, met als mogelijk gevolg o.m. blaren

  • - Ze absorberen gedeeltelijk het zweet, waardoor ze zweetvoeten en schimmelinfecties helpen voorkomen. 
      Dit geldt zeker voor mensen die van nature veel zweten of die last hebben van atleetvoet.

  • - Ze helpen voortijdige slijtage van de schoen voorkomen. Veel mensen klagen van koude voeten, bv. bij het fietsen.
      Indien warme kousen ( eventueel twee paar overeen), gevoerde schoen of overschoenen niet helpen, kan men
      volgende wielertrucje eens uittesten: de voeten bestrooien met peper en dan de sokken aan.

  

Terug