Standaardmaat 1,43 m

 

Alles over spoorrails, afmetingen en waarom niets zomaar kan veranderd worden. 

 

De standaardafstand tussen twee spoorrails is 1,43 meter. Dat is een standaardmaat die overal genomen wordt. 

Waarom wordt deze 'ongewone' maat genomen? 

 

Omdat dit de maat was die men in Engeland hanteerde en alle spoorwegen daarop gebaseerd zijn. Waarom bouwden de Engelsen spoorlijnen op basis van deze afstandsmaat? 

Omdat dit dezelfde maat was die de eerste tramlijnen hadden. 

 

    Waarom gebruikte men deze maat voor de tram ? 

Omdat de mensen die de tramlijnen bouwden dezelfde maat namen van de afstand tussen de wielen van de huif- en andere karren. 

 

Waarom hadden die karren nu zo een rare maat ?

Wel, als ze een andere maat namen dan braken de wielen af op de oude wielsporen in de weg. 

 

Vanwaar kwamen die wielsporen? 

 

 

 

Het keizerrijk Rome bouwde voor zijn legioenen heirbanen, zelfs tot in Engeland. Deze waren overal even breed en er werden op voorhand reeds 'groeven' in gemaakt waarin precies hun karren en strijdwagens pasten. Zo werd er geen enkele wagen beschadigd. 

 

Dus, sedert dat de Romeinen hun wagens bouwden, wordt nog steeds

dezelfde maat genomen voor het bouwen van de huidige treinrails.

 

Nu kunt ge u afvragen: maar waarom 1,43 meter?

Romeinse strijdwagens werden gebouwd op de maat van het achterste van twee paarden!! 

 

Nog iets: 

 

Als men de lancering van een spaceshuttle ziet, dan merkt men een grote brandstoftank met daarnaast twee raketten.

 

Ingenieurs die de tank bouwden wilden ze eigenlijk groter maken. Maar de tank moest van de fabriek waar ze gemaakt werd tot aan de lanceerbasis vervoerd worden per trein, door een tunnel in de bergen. En die tunnel is, zoals men ondertussen al weet, zo breed als het achterste van twee paarden.

 

Zo werd het ontwerp van een spaceshuttle 2000 jaar geleden al bepaald door het achterste van twee paarden.

 

En jij dacht dat het achterste van een paard maar iets stom was?

Paardenkonten bepalen veel nietwaar?....

 


In Dragonder november - december 2011 

Terug                                                                                     Terug