Tips om warm te krijgen (en te blijven )

 

 

Donker, koud en sneeuw: dat is een chte winter. Maar omdat deze zeer zeldzaam zijn geworden, weten mensen niet meer goed hoe ze warm moeten krijgen of blijven. Hierna allerlei tips en weetjes op een rijtje. Nuttig, want Belgi heeft dit keer zwaarder te lijden onder kou en sneeuw dan op andere jaren ...

 

1. Weiger warme alcoholische drankjes.

"Hier, iets om warm te krijgen", klinkt het en je krijgt een warm alcoholisch drankje in je handen geduwd. Wij Vlamingen staan happig tegenover drankjes als 'gluhwein' en "hot toddys", een mix van warm water, whisky of cider, honing, een schijfje citroen en wat kruidnagel, een middel dat werd aangeraden bij verkoudheden of griep. Deze warme dranken kunnen net het tegenovergestelde effect teweeg brengen. Alcohol werkt dehydraterend en verlaagt de lichaamstemperatuur eigenlijk, maar dat voel je niet zo. Integendeel, zelf krijg je het warm van de alcohol, wat het in deze koude tijden dubbel zo gevaarlijk maakt.

2. Zet een muts op.

Je hoofd verliest warmte niet sneller dan een ander lichaamsdeel, maar omdat het voor een groot deel bloot is in de winter, is het toch een belangrijke warmteverliespost. Een muts kan helpen wat van die warmte te behouden. Ook oorwarmers zijn een hippe manier om warm te blijven.

3. Stretch.

Simpele stretch-oefeningen warmen je spieren op vr je de kou trotseert. Dat houd je niet alleen warm, het voorkomt in een zekere mate ook verwondingen als je zou vallen.

4. Verdubbel.

Heb je last van koude vingers en tenen? Draag twee paar! Een dunne, zijden handschoen onder een wollen bijvoorbeeld. Ondertussen bestaan er ook handschoenen die je handen verwarmen met een batterij. Niet echt milieuvriendelijk, maar wel handig. Ook handig: de kleine handwarmertjes, die met een klik in gang worden gezet. Tien minuutjes in water koken en het handwarmertje is herbruikbaar.

5. Man versus vrouw.

Vrouwen zijn gevoeliger voor kou dan mannen en merken kou ook eerder op. Dat komt omdat de lichaamstemperatuur van vrouwen om vitale organen te doen werken hoger ligt dan bij mannen. De kleinste temperatuursdaling is dan ook goed voelbaar voor de meeste vrouwen.

6. Laagjes.

Draag laagjes om het warm te krijgen. Verschillende dunne laagjes houden lucht gevangen, wat ook isolerend werkt. De basislaag is best uit een natuurlijk materiaal, dat zweet weghaalt van je huid. Waterproof en windproof vesten doen de rest.

7. Isoleer de ramen.

Wie geen dubbel of driedubbel glas heeft, kan de ramen (tijdelijk) isoleren met thermische film.

8. Een nachtmuts, letterlijk.

In een niet-verwarmde slaapkamer kan het behoorlijk koud worden, misschien wel te koud om te slapen. Een nachtmuts kan helpen, net als een extra paar sokken, warme waterkruiken, elektrische dekens of nachtkledij uit flanel.

9. Zijden lakens.

Zijden en katoenen lakens zijn kouder in het begin, maar houden je warmer gedurende de nacht. De voornaamste reden is dat deze lakens je huid doen ademen, waardoor je minder gaat zweten (en dus minder afkoelt). Onthoudt ook hier dat verschillende laagjes beter zijn dan n dikke laag. Ook een deken tussen je matras en het onderlaken, kan helpen de warmte in bed te houden.

Bron, Kring van Gepensioneerden KBC Hasselt                                                           

Terug                                                                                     Terug