Winter en bewegen

 


Blijf bewegen! Tijdens de winter zijn we beduidend minder soepel dan in de zomer. De oorzaak is simpel. Door kou, wind en regen blijven we eerder binnen waardoor we minder bewegen en onze spieren en gewrichten onvoldoende worden gesmeerd. Hoe vreemd het misschien ook klinkt, vooral bij stijfheid van de spieren is het belangrijk om actief te blijven. Kom dus in actie! Kom uit je luie stoel en maak eens een wandeling in de frisse buitenlucht. Als je naderhand weer lekker in je warme stoel gaat zitten voelt deze nog beter aan. Onderzoek toont aan dat het maken van een 30 minuten durende ochtendwandeling de kans op infecties met maar liefst 80% vermindert.

Hoe ga je in de winter de kou te lijf?

·          Geen alcohol, alcohol verlaagt de kerntemperatuur van je lichaam en verhoogt zo het risico op onderkoeling. De enige reden waarom dat glaasje jenever je het gevoel kan geven dat je het warmer krijgt, is omdat alcohol je bloedvaten tijdelijk doet uitzetten en zo warm bloed van de kern van je lichaam naar je huid stuwt.

·          Drink ook koude dranken. Alle logica weg laten, het drinken van warme dranken om je op temperatuur te houden werkt niet, de zenuwen in je tong signaliseren aan je lichaam dat er iets warms aankomt en dat je lichaam moet afkoelen. Ijskoude dranken doen je net opwarmen omdat het de bloedvaten doet vernauwen.

·          Gebruik gember. Gember doet al eeuwen dienst als keukenmiddeltje om verkoudheden te verzachten omdat het een boost aan je lichaam en de bloedcirculatie geeft. Uit onderzoek blijkt dat gember je lichaamstemperatuur kan verhogen.

Meer tips voor een gezonde winter:

·        Vitamine B12 en C zijn ontzettend belangrijk voor je weerstand

·      Eet goede gezonde vetten  zoals zalm, noten en avocado

·      Doe dit niet: Ramen dicht, verwarming aan en vooral binnen blijven

·     Zorg dat je geen gebrek aan zonlicht krijgt: doe de gordijnen en andere raamdichtingen overdag open.

·     Warme handdoeken: Het voelt heerlijk als je de handdoeken waarmee je het lichaam afdroogt even warm  maakt. Hang ze in de winter over de radiator.

·     Dagelijks afwisselen met koud en warm douchen vermindert het verkoudheidsrisico met 53 procent. Dit blijkt uit testen van de medische hogeschool in Hannover.

·     Als je naar buiten gaat, trek dan verschillende lagen kleren over elkaar aan. Wol, zijde en synthetische stoffen houden de warmte beter vast dan katoen. Ook handschoenen, een wollen sjaal, dikke sokken en een muts beschermen goed tegen de kou.

Winters weer en huidverzorging

Doordat overal de verwarming aan staat, ook in de auto, droogt je huid veel sneller uit. Daarom drink ook in de winter voldoende water, smeer je handen met een voedende handcrème en gebruik een lippenbalsem. Ook de rest van je lichaam kan een extra insmeerbeurt gebruiken.

http://www.preventievegezondheidszorg.com

Terug                                                                                     Terug