Effecten van de zon op ons lichaam.

Blootstelling aan zonlicht heeft enkele positieve effecten tot gevolg. Deze zijn:

• de aanmaak van vitamine D in de huid wordt gestimuleerd door zonlicht. Belangrijk bij kinderen voor de ontwikkeling van het beendergestel.

• zonlicht kan ons ontspannen en geeft ons een opgewekt gevoel.

• bij bepaalde aandoeningen (psoriasis, eczeem) verbetert de conditie van de huid.

Maar naast deze positieve effecten zijn er ook een aantal negatieve effecten, waarvan we ons niet altijd bewust zijn. Overmatige blootstelling aan zonlicht is schadelijk voor de gezondheid!

• Verbranding: vooral veroorzaakt door UV-B maar kan ook veroorzaakt worden door hoge dosissen UV-A. In eerste instantie kan dit louter pijnlijk zijn. De echte problemen zullen zich pas later manifesteren.

• Zonne-allergie: de UV-A stralen dringen diep door in de huid.

• Zonnesteek: de symptomen zijn onder meer grote dorst, hoofdpijn, gevoel van zwakte, duizeligheid en koorts. Het optreden van deze symptomen moet je ernstig nemen! Zoek best een koele plek op. Neem een frisse douche of wikkel je in koude vochtige handdoeken.
    Drink veel, liefst licht gezouten water. Bij braken of misselijkheid of verslechteren van de toestand raadpleeg je best een arts. Een slecht verzorgde zonnesteek kan leiden tot een hitte-beroerte die levensbedreigend is.

• Veroudering van de huid: veroorzaakt door UV-A. Deze stralen dringen diep door in de huid en zorgen daar voor een versnelde afbraak van het elastine met rimpelvorming tot gevolg.

• Oogbeschadiging: veroorzaakt door een direct zonlicht op de ogen.

• Huidkanker: de stralen dringen door tot in de opperhuid waar ze de huidcellen kunnen beschadigen wat aanleiding kan geven tot huidkanker.
    Bijvoorbeeld melanoom, een agressieve huidkanker: ziet er meestal uit als een schoonheidsvlekje dat verandert in grootte, dikte of kleur, dat onregelmatige randen heeft en dat kan jeuken of bloeden; bij het optreden van dergelijke verschijnselen is het verstandig je huisarts te raadplegen.

Uit ' Gezondheidsnieuws'